Provenance Research

Image

CONTACT

Dr. Ute Haug
Head of Provenance Research

Tel. +49(0)40-428131-206
Fax +49(0)40-428131-883
ute.haug[at]hamburger-kunsthalle.de
 

In 2000, the Hamburger Kunsthalle began conducting provenance research. Immediately after the release of the 11 principles of the Conference on Holocaust Era Assets in Washington in 1998 and the adoption of Common Statement (Gemeinsame Erklärung) of 1999, the Kunsthalle created a position specifically for this task – the first in Germany. The initially temporary position was changed into a permanent position in 2005.  

Provenance research at the Hamburger Kunsthalle covers all artefacts of the collection that were created before 1945 and have entered the collection of the Hamburger Kunsthalle since 1933, or are held by the museum as a permanent loan. Researching and documenting the general history of collecting and the museum history of the Hamburger Kunsthalle is another key focus of this department.

 

Unknown Ownership

Many art museums hold artworks they do not own and which were never officially added to the holdings or inventoried. It is the typical course of events in an institution shaped by historical events and a vivid exchange with collectors and lenders. In order to document our works of unknown ownership, we make these works publicly available in our Online Collection.

Documentation

SYMPOSIUM ON PROVENANCE RESEARCH: WHAT TO DO WITH PROPERTY? WAYS OF DEALING WITH COLLECTIONS IN FOUNDATIONS AND PRIVATE HANDS

1933 to 1969:How political was the Hamburger Kunsthalle?

The origin of Max Beckmann's »Before the Masked Ball«

Documentation Symposium: The handling of removal goods of Jewish emigrants in European ports

Art trade. »Past Works« at the Hamburger Kunsthalle - a workshop report

Past Works

By Order of the Authorities

Projects

Research into the provenance of works on permanent loan owned by the Stiftung Hamburger Kunstsammlungen

Stock of sculptures and sculptures

Catalog of the German Drawings 1800-1850

Exhibitions

Research Projects

Publications

Ute Haug: Der Künstler Friedrich Overbeck, der Stifter Georg Friedrich Vorwerk. Briefe, zwei Zeichnungen, Lithographien und ein Kirchenfenster. Archivfunde und ihre Folgen, in: IDEA 2015 (in Vorbereitung).

Ute Haug und David Klemm, unter Mitarbeit von Sophia Colditz, Dorothee Glawe und Daniel Becker: Der Bestand an Werken von Emil Nolde in der Hamburger Kunsthalle, in: Nolde in Hamburg. Hrsg. von Karin Schick, Christian Ring und Hubertus Gaßner. München, London, New York 2015, S. 157–183.

Ute Haug und Dorothee Glawe: Der ehemalige Bestand an Werken von Emil Nolde in der Hamburger Kunsthalle, in: Nolde in Hamburg. Hrsg. von Karin Schick, Christian Ring und Hubertus Gaßner. München, London, New York 2015, S. 184–188.

Ute Haug: »Getreuer Statthalter in schwerer Übergangszeit«: Carl Georg Heise und die Hamburger Kunsthalle von 1845 bis 1955, in: »So fing man einfach an, ohne viele Worte«. Berlin 2013, S. 72–81.

Ute Haug: Therese Halle und Carl Heine : zwei Kinder Betty und Salomon Heines und die Hamburger Kunsthalle, in: Salomon Heine in Hamburg. Göttingen 2013, S. 73–100.

Ute Haug: »Das kunstsinnige Ehepaar« : die Sammlung Oscar und Gertrud Troplowitz, in: Ausst.-Kat. Oscar Troplowitz. Ein Leben für Hamburg. Ostfildern 2013, S. 142–161.

Ute Haug: Zehn Jahre Provenienzforschung an der Hamburger Kunsthalle: Rahmenbedingungen und Einzelfälle, in: Die Verantwortung dauert an. Magdeburg 2010, S. 151–172.

Werke und Werte. Über das Handeln und Sammeln von Kunst im Nationalsozialismus. Hrsg. von Maike Steinkamp und Ute Haug. Schriften der Forschungsstelle »Entartete Kunst«. Berlin 2010.

Ute Haug: »Private Schlupfwinkel« in der Öffentlichkeit. Die Provenienz des Gemäldes »Improvisation Nr. 10« von Wassily Kandinsky. In: Das verfemte Meisterwerk. Schicksalswege moderner Kunst im »Dritten Reich“. Hrsg. von Uwe Fleckner. Berlin 2009, S. 509–542.

Ute Haug: »sucht ständig zu kaufen« – Karl Haberstock und die deutschen Kunstmuseen. In: Horst Kessler. Karl Haberstock. Umstrittener Kunsthändler und Mäzen. München. Hrsg. von Christof Trepesch. Mit Beiträgen von Ute Haug, Anja Heuß und Christof Trepesch. Berlin 2008, S. 41–55.

Therese Halle, geb. Heine, eine Hamburger Sammlerin und Stifterin. Ausst.-Kat. »Therese Halle, geb. Heine. Eine Hamburger Sammlerin und Stifterin«, vom 24. Februar bis 1. Juni 2008, Hamburger Kunsthalle, hrsg. von Hubertus Gaßner, Ute Haug und Jenns Howoldt. Mit einem Beitr. von Sylvia Steckmest. Gedr. im Auftr. der Freunde der Kunsthalle. Hamburg 2008.

Ute Haug: Bedeutung der 11 Grundsätze der Washingtoner Holocaust-Konferenz, Dezember 1998 – Anspruch und Wirklichkeit. In: Ausgeraubt!: Aktuelle Fragen zum nationalsozialistischen Kulturgutraub in Europa. Le grand pillage: Ausstellung und Konferenz des Musée d’Histoire de la Ville de Luxembourg Band 13. Hrsg. von Marie-Paule Jungblut. Luxemburg 2007, S. 103.

Ute Haug: Provenienzforschung heute – Museen. Provenienzforschung an Museen. In: Ausgeraubt!: Aktuelle Fragen zum nationalsozialistischen Kulturgutraub in Europa. Le grand pillage: Ausstellung und Konferenz des Musée d’Histoire de la Ville de Luxembourg Band 13. Hrsg. von Marie-Paule Jungblut. Luxemburg 2007, S. 133–135. 

Ute Haug: Warum sollte ein Museum Provenienzforschung betreiben? In: Ausgeraubt!: Aktuelle Fragen zum nationalsozialistischen Kulturgutraub in Europa. Le grand pillage: Ausstellung und Konferenz des Musée d’Histoire de la Ville de Luxembourg Band 13. Hrsg. von Marie-Paule Jungblut. Luxemburg 2007, S. 137–139. 

Ute Haug: Akzession und Deakzession – ein Aspekt der musealen Provenienzforschung. In: Eine Debatte ohne Ende? Raubkunst und Restitution im deutschsprachigen Raum. Eine Publikation des Moses Mendelssohn Zentrums für europäisch-jüdische Studien. Hrsg. von Julius H. Schoeps, Anna-Dorothea Ludewig. Potsdam 2007, S. 83–100.

Ute Haug: The future of provenance research at German Art Museum and opportunities for international collaboration. In: The Future of Lost Cultural Heritage. The documentation, identification and restitution of the cultural assets of WW II victims. Proceedings of the international academic conference in Cesky Krumlov (22.–24.11.2005). Edited by Meĉislav Borák. Tilia Publishers. Prag 2006.

Ute Haug: Provenienzforschung – die Hamburger Kunsthalle und der Kunsthändler Karl Haberstock in Berlin. In: Anzeiger des Germanischen Nationalmuseums. Nürnberg 2005, S. 57–76. 

Tagungsband Museen im Zwielicht und »die eigene GESCHICHTE«, Veröffentlichung der Koordinierungsstelle für Kulturgutverluste, Bd. 2, 2002, 2007 (2. Auflage).

Lost property reports

See the Hamburger Kunsthalle's find reports on the pages of the lostart.de database.

Networking

Dr. Ute Haug was a founding member of the internationally established Provenance Research Working Group in 2000, which was transformed into an association structure at the end of 2014. From the founding of the Arbeitskreis Provenienzforschung e. V. at the end of 2014 until the end of April 2017, Dr. Ute Haug was chairwoman of the association.

Head of Provenance Research & History of Collection
Ute Haug